Ponorte sa hlbšie do jednej z najobľúbenejších modelových radov, aké kedy slávny americký výrobca vyrobil.
Harley-Davidson sa za posledných 120 rokov od svojho vzniku v roku 1903 etabloval ako významná súčasť americkej kultúry. Hoci spoločnosť v priebehu rokov vyrobila stovky rôznych modelov, existuje jedna konkrétna rodina motocyklov, ktorá sa teší impozantnej životnosti 26 rokov až do 21. storočia a dodnes sa teší veľkej popularite medzi motorkármi zo všetkých spoločenských vrstiev. Je to, samozrejme, rodina Dyna.
Motocykel Dyna bol prvýkrát predstavený v roku 1991 ako nástupca radu FXR pod názvom FXDB Sturgis a svoju oficiálnu premiéru absolvoval na počesť 50. výročia kultovej motocyklovej rallye v Južnej Dakote. Rad Dyna, skratka pre “dynamický”, sa vyznačoval podvozkom navrhnutým tak, aby bol tuhší a pevnejší a lepšie zvládal nový motor Evolution ako jeho predchodcovia. Do roku 1995 rodina Dyna úplne nahradila modelový rad FXR a naďalej bude predstavovať impozantnú silu pre jazdcov, ktorí chcú prispôsobiť, zrýchliť a zlepšiť kvalitu svojej jazdy. Spoločnosť Harley-Davidson, ľahko rozpoznateľná podľa odhaleného zadného odpruženia s dvojitým tlmičom, vyrábala širokú škálu modelov využívajúcich túto platformu počas štvrťstoročia, než v roku 2017 túto kapitolu uzavrela . Pozrime sa teda bližšie na niektoré z najpopulárnejších modelov Dyna, ktoré sú dodnes cenené a ktoré inšpirovali aj niektoré moderné dizajny cruiserov značky Harley.
POZNÁMKA: Prieskum trhu spoločnosti Harley-Davidson ukázal, že mnohí zákazníci chceli výkon nad rámec toho, ktorý ponúka súčasný rad motorov Milwaukee-Eight. Prechodom na jeho triedu Softail získali jazdci vyššiu úroveň výkonu a stability, pričom motory sú namontované na gumách a vybavené dvojitými protizávažiami.
Harley-Davidson Dyna Street Bob
Keď Harley-Davidson v roku 2006 uviedol na trh Dyna Street Bob , stal sa jedným z najvytrvalejších cruiserov značky doposiaľ. Úspech modelu Street Bob samozrejme nemožno pripísať len šťastiu. Motocykel kombinuje veľkosť, pohodlie, štýl a postoj stredne veľkého motocykla s ovládateľnosťou a jazdnými vlastnosťami menšej triedy športsterov. Inými slovami, Dyna Street Bob ponúka dokonalú rovnováhu športového charakteru, pohodlia a štýlu.
Dyna Street Bob štandardne pokrýva všetky základy. Aj vďaka svojej jednoduchej konštrukcii však poskytuje ideálne prázdne plátno na osobné prispôsobenie. Pre tých, ktorí chcú tento motocykel premeniť na vysokovýkonný pouličný motocykel páliaci pneumatiky, existuje množstvo spôsobov, ako vylepšiť jeho odpruženie, brzdy, výfuk, ako aj modernizovať motor, aby bol tento už aj tak svižný motocykel ešte rýchlejší.
To isté však možno povedať aj o tých, ktorí chcú zvoliť pokojnejší prístup. Mini riadidlá Street Bobu pripomínajúce opicu sú už teraz príjemným prvkom, ale pohodlie sa dá skutočne umocniť pomocou súpravy na prestavbu pokročilých ovládacích prvkov, pohodlnejšieho sedadla a dokonca aj druhého sedadla, aby si jazdu mohol vychutnať aj spolujazdec.
Aj keď Harley ukončil výrobu modelu Dyna Street Bob v roku 2017, tieto motocykle zostávajú dôležitou oporou ponuky značky od prechodu na modelovú radu Softail, ktorá vymenila svoje dva odhalené zadné tlmiče za nastaviteľný monoshock ukrytý pod zadným blatníkom. Vítaným doplnkom je aj modernizácia na motor Milwaukee-Eight 114.
- Špecifikácie – podrobnosti
- Motor – Twin Cam 103
- Výkon motora – 77,5 koní a 94 Nm krútiaceho momentu
- /li>
- Prevodovka – 6-stupňová
- Spotreba paliva – 39 MPG (približne 6,0 litra na 100 km)
Tip: Zatiaľ čo cena nového modelu Harley-Davidson Street Bob 114 z roku 2023 začína na 17 500 €, ojazdený model Dyna Street Bob je oveľa dostupnejší, pričom niektoré ponuky sú pod 13 000 €!
Harley-Davidson Dyna Fat Bob
Rovnako ako jeho brat Street Bob, aj Dyna Fat Bob je ďalším príkladom stredne veľkého cruisera, ktorý pokračuje v tradícii motocyklov v štýle bobber. Zatiaľ čo Street Bob uprednostňuje jednoduchší dizajn, Fat Bob si robí meno tým, že do rodiny Dyna prináša viac svalov a postoja. Keby bola trieda Dyna nočným klubom, môžete si byť istí, že tento motocykel by bol vyhadzovačom.
Fat Bob, ktorý je stále založený na rovnakom podvozku Dyna, rozhodne prináša do mixu trochu viac “bad boy” energie. Vďaka pokročilému ovládaniu, dvojitým svetlometom a charakteristickým hrubým pneumatikám, ktoré si dajú na raňajky praskliny a nerovnosti na ceste, si Fat Bob nemôže pomôcť a je stredobodom pozornosti. Od svojho vzniku v roku 2007 je Dyna Fat Bob poháňaná motorom Twin-Cam s objemom 96 cm3, čo je znakom toho, že tento motocykel nielenže vyzerá drsne, ale má aj výkon, ktorý to dokazuje. Aj vďaka svojmu drsnému štýlu a túžbe po rýchlosti sa stal takým hitom medzi motorkármi, ktorí radi krútia plynovou rukoväťou viac ako bežný jazdec. Preto by nemalo byť prekvapením, že mnohí tento motocykel pretransformovali (a dodnes pretvárajú) tak, aby bol viac zameraný na výkon. Na prvý pohľad vyzerá Dyna Fat Bob ako motocykel, ktorý by ste videli prichádzať na miestnu grilovačku alebo koncert. Čo však mnohých prekvapilo, bola jeho schopnosť ľahko predbehnúť mnohé továrenské športové motocykle, ktoré sa neustále chvália svojou rýchlosťou. Takže si viete predstaviť ich šok, keď zistili, že sa im zaprášilo po Harley-Davidson-e.
Dnes Fat Bob pokračuje v tomto dvojitom živote vysoko výkonného cruisera prechodom do modelového radu Softail. Podobne ako Street Bob, aj Fat Bob je poháňaný motorom Milwaukee-Eight 114. Je to teda dobré znamenie, že tento motocykel sa v dohľadnej dobe neplánuje vzdať svojej potreby rýchlosti.
- Technické údaje – detaily
- Motor – Twin Cam 103
- Výkon motora – 80 koní a 95 lb-ft krútiaceho momentu
- Prevodovka – 6-stupňová
- Spotreba paliva – 35.4 MPG (približne 6,6 litra na 100 km)
Harley-Davidson Dyna Wide Glide
Už pri pohľade na Harley-Davidson Dyna Wide Glide počujete v hlave Georgea Thorogooda spievať “Bad to the Bone”. Tento motocykel bol jednou z najväčších poct značky Harley kultovému žánru chopper s dizajnom nízkoprofilového cruisera, ktorý v podstate vyzerá ako hot rod na dvoch kolesách. Dyna Wide Glide je tiež dokonalým príkladom rozmanitosti triedy Dyna, s motocyklami zameranými viac na voľný čas, výkon alebo solídnu kombináciu oboch. V prípade modelu Wide Glide je však určený na pokojnú popoludňajšiu jazdu mestom, po vedľajších cestách a diaľnici. Pretože keď máte nízke sedadlo, ovládacie prvky vpredu a dlhý rázvor, stačí len nasadnúť a uvoľniť sa, pričom máte ruku na plyne.
Samozrejme, keďže továrenské choppery sú veľmi úzko špecializovaným žánrom motocyklov, neboli pre každého. Vo väčšine prípadov sa naň jazdci radšej pozerali a užívali si ho, než aby ho museli vlastniť. Pretože na rozdiel od modelov Dyna Street Bob a Fat Bob malo ovládanie modelu Wide Glide svoju vlastnú krivku učenia, na ktorú si mnohí noví jazdci museli zvyknúť.
Zatiaľ čo továrenské choppery ako Dyna Wide Glide prichádzajú a odchádzajú, otvorili dvere svojmu nástupcovi, modelu Harley-Davidson Breakout. Po jeho stopách ako výkonného cruisera s príťažlivým vzhľadom sa Breakout v roku 2022 prebral z dôchodku s väčším a lepším motorom Milkwaukee-Eight 117. Stále je to motocykel, ktorý stojí za obdiv. Len v týchto dňoch je s ním spojená o niečo väčšia závisť zakaždým, keď sa objaví.
- Technické údaje – detaily
- Motor – Twin-Cam 103
- Výkon motora – 80 koní a 95 lb-ft krútiaceho momentu
- Prevodovka – 6-stupňová
- Spotreba paliva – 42 mpg (približne 5,6 litra na 100 km)
Harley-Davidson Dyna Low Rider
Keď príde reč na modely, ktoré stelesňujú všestrannosť, Dyna Low Rider je motocykel, ktorý vám napadne. Podobne ako jeho súrodenec Street Bob, aj Dyna Low Rider bola ďalším príkladom dobre vyváženého cruisera, ktorý ponúkal veľký potenciál. Jednoduchý dizajn tohto motocykla mal všetko, čo potreboval, aby sa mu darilo v akomkoľvek jazdeckom prostredí. Mal optimálnu ovládateľnosť, aby zvládol aj tie najprudšie zákruty v meste. Mal rozmery a hmotnosť na to, aby zvládol hodiny nepretržitej jazdy na diaľnici aj mimo nej. Prinášal aj uvoľnenosť na relaxovanie na dlhých vidieckych cestách a vychutnávanie si krajiny.
Akkoľvek Low Rider prijal tradičnejší vzhľad cruisera, predstavuje sa aj ako prázdne plátno na osobné prispôsobenie. Niektorí by jeho cruiserový charakter posunuli ešte ďalej pridaním sedlových brašien, pokročilých ovládacích prvkov a pohodlnejšieho sedadla na dlhšie cesty. Iní by však išli opačným smerom a urobili by z neho výkonný cruiser vylepšením jeho 96 cm3 motora Twin-Cam, aby produkoval viac koní a krútiaceho momentu. Preto by nikoho nemalo prekvapiť, že tento druh uvažovania nakoniec viedol k výrobe modelu Low Rider S, jedného z najvýkonnejších modelov v súčasnom sortimente značky Harley.
- Technické údaje – podrobnosti
- Motor – Twin-Cam 103
- Výkon motora – 77 koní a 92.2 lb-ft krútiaceho momentu
- Prevodovka – 6-stupňová
- Spotreba paliva – 42 mpg (približne 5,6 litra na 100 km)
- Výkon – 2,5 kW (približne 5,6 litra na 100 km)/li>
Harley-Davidson Dyna Switchback
Samozrejme, tento prehľad modelov Dyna sme nemohli uzavrieť bez zmienky o modeli Switchback. Hoci sa Dyna Switchback vyrábala len v rokoch 2012 až 2016, poskytla ďalší dôkaz o schopnosti modelového radu Dyna uspieť v rôznych jazdných prostrediach. Dyna Switchback, navrhnutá ako ľahší cestovný motocykel, bola v podstate menším modelom Road King, vďaka čomu si vyslúžila prezývku “kráľovná ciest”. Obľúbili si ju aj jazdkyne, ktoré chceli absolvovať diaľkové trasy bez toho, aby sa museli vyrovnať s veľkosťou a hmotnosťou väčších cestovných modelov Harley. Vybavený dvojicou pevných sedlových brašní, podlahovými doskami, pokročilými ovládacími prvkami, čelným sklom a motorom Twin-Cam 103 bol Switchback pripravený a schopný vydať sa na veľkú cestu naprieč krajinou s veľkými chlapcami.
Hoci si Switchback užil svoj krátky čas s ostatnými Dynamami predtým, ako bola táto trieda v roku 2017 zrušená, podarilo sa mu vytvoriť priestor pre svojho nástupcu, model Heritage Classic, aby sa mu darilo na jeho mieste. Model Heritage Classic, ktorý prevzal všetky turistické schopnosti modelu Softail, je stelesnením old-schoolovej pohody, pretože ponúka možnosti cestovania na dlhé vzdialenosti bez akéhokoľvek extra objemu.
- Špecifikácie – Podrobnosti
- Motor – Twin Cam 103
- Výkon motora – 76,1 koní a 92.9 lb-ft krútiaceho momentu
- Prevodovka – 6-stupňová
- Spotreba paliva – 42MPG (približne 5,6 litra na 100 km)